fredag 28 december 2007

Black rice pudding

Långt in på en hylla i skafferiet står en burk svart ris som blänger övergivet på mig varje gång jag greppar någon av burkarna bredvid. Av någon anledning har det inte fallit vissa familjemedlemmar riktigt i smaken när jag försökt servera det och därför har det blivit stående ett tag.

Idag gör vi ett nytt försök med riset, denna gång i efterrättstappning. Det finns hur många varianter på Black rice pudding som helst på nätet och som vanligt har jag läst en tio-femton stycken eller så och så blandar jag ihop det hela. Det skiljer i och för sig inte så mycket mellan recepten men det här är min variant.



2,5 dl svart ris
5 dl vatten
1 kanelstång
2 dl kokosmjölk
0,5 tsk salt
1 msk socker

1. Skölj riset och låt rinna av
2. Koka ris, vatten och kanelstång i 30 minuter tills allt vatten absorberats. Jag använder alltid en helt strålande bra riskokare: mikron. Vi har en mikro med steam-funktion, dvs. den kör på högsta effekt tills det kokar och drar sedan automatiskt ner på lägre effekt. Det blir alldeles perfekt. Sedan jag upptäckte denna välsignelse för några år sedan har jag inte kokat ris på spisen en enda gång.
3. Blanda kokosmjölk, salt och socker. Ta upp kanelstången och rör ner kokosmjölksblandningen i riset. Koka fem minuter till.

Resten av mangon serverades till. Det ser lite läskigt ut men det var gott, mannen tyckte dock att det inte var nog sött och tyckte det blev bättre med honung på. Och nästa gång ska jag testa det här receptet rätt av, det verkar riktigt mumsigt.

2 kommentarer:

Emma sa...

Ser spännande ut! Hur brukar du annars äta riset? Är lite nyfiken på det men nu har jag ögonen på rött ris och jag funderar på att köpa det istället..hm..vet inte, kanske blir båda i slutändan!

Anna sa...

Man kan koka det som vanligt ris men det är rejält klibbigt, klibbigare än jasminris, och det var inte riktigt populärt hos alla familjemedlemmar. Risotto har jag inte testat men det borde ju funka bra. Och som sagt verkar det vara rätt vanligt att göra såna här efterrätter.

Och så har jag sett japaner (eller kan det ha varit koreaner? mitt minne sviker mig, det här var några år sedan) äta det till frukost när jag bodde några nätter på ett gasthaus utanför Frankfurt. Frukosten var tyskt överdådig med hembakt bröd, kallrökt skinka, ostar, hela rubbet, jag åt så magen stod i fyra hörn. Varje morgon kom japanerna ner med sina rislådor (tänk Findus-färdigmat-förpackningar), stoppade in i mikron och åt utan att så mycket som titta åt det framdukade. Kul :)