torsdag 6 december 2007

Pumpa

En liten pumpa bligade så sött upp på mig från grönsaksdisken och sa "snälla, ta med mig hem". Vad kunde jag göra? Det var ju bara att köpa den. Och ni hade också fått se hur söt den var om jag inte redan hade styckat den i småbitar när jag kom på att jag skulle ha fotat.

Inspiration hämtas från Jamie Oliver fast jag gör mindre bitar av pumpan och tar bort skalet. Och den var ju så liten, vi slänger med potatis, lök och jordärtskockor också. Och ändrar kryddningen. Och så föredrar jag färdigskalade pumpafrön, vilket inte finns i skafferiet, så jag byter ut dem mot pinjenötter. Hm. Det blev ugnsrostade grönsaker helt enkelt.


En liten butternut squash, 600 g
500 g små potatisar
500 g jordärtskockor
3 schalottenlökar
Någon matsked rapsolja
saltåpeppar
Nån örtkrydda, fast någon färsk har jag inte, få se, idag blir det ... Kyndel!
50 g pinjenötter

1. Dela pumpan i bitar, ta bort skalet
2. Skala potatisarna
3. Skala lökarna och dela i några bitar
4. Skrubba jordärtskockorna och dela om de är stora
5. Lägg hela rasket i en ugnsform, häll rapsolja, saltåpeppar och kyndel över och blanda om
6. In i ugnen 40 minuter, 225 grader, släng på pinjenötterna när det är 10 minuter kvar

Till blir det rökt kanin som legat och väntat i frysen sedan matmässan. Någon gång, när som helst, ska det bli hemrökt kanin.

Pinjenötterna och pumpan, som inte bara är söt att se på utan också smakar rätt sött, passade fint ihop tycker jag. Och jordärtskockor blir alltid bra ugnsrostade. På det hela taget rätt lyckat helt enkelt.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Butternut squash ger en god soppa också

Anna sa...

Ja, vi har gjort en förrättssoppa med pumpa, vitt vin och grädde några gånger och det är bara sååå gott