måndag 31 december 2007

Anka 2

Imorse tryckte jag ner de rimmade ankbitarna i en kastrull. I enlighet med Tabberasets recept hade jag inget extra fett förutom den halva deciliter som renderats i skrovkoket igår.


Efter några timmar såg det ut så här (om ni tycker att kastrullen har växt så är det ingen synvilla, jag bytte till en med större bottenyta efter ett tag):


Även om mängden fett är rätt imponerande täcker det inte helt. Görans ankor måste vara extremt välgödda eftersom han lyckas få bitarna täckta efter en halvtimme. Mina ankor har nog fått banta lite. Efter att bilden togs fyllde jag på med lite olivolja och så har jag vänt runt bitarna lite så att alla delar ska komma ner under fettet. Det luktar bra gott och jag tror nog att det kommer att funka även om bitarna inte är helt täckta.

Skroven har rensats på kött, trots att jag ledsnade på slutet och förmodligen har missat en del lyckades jag få ut 400 g ankött där. Det ska in i raviolin tillsammans med lite annat. Våra kattskrällen stod och vaktade hela tiden när jag rensade. De fick en smakbit var när jag var färdig (ja, jag vet, de är omåttligt bortskämda) och jäklar vad de slickade sig om munnarna efteråt.

Och nu står skrovbitarna och kokar igen, jag lade dem i en kastrull och fyllde på med vatten, förhoppningsvis ska det bli en bra buljong som kan hällas över raviolin.

Inga kommentarer: