måndag 3 december 2007

Kantarellost

När jag stod och skrapade ur det sista ur en köpt burk med kantarellost slog det mig. Färskost är busenkelt att göra själv. Jag har hela frysen fylld med kantareller. Varför i hela fridens dar har jag då köpt den här produkten?

1 filpaket (gärna så fet som möjligt)
1-2 dl creme fraiche, gräddfil, turkisk/grekisk youghurt eller nåt liknande
salt
2 schalottenlökar
150 g förvällda kantareller

1. Värm försiktigt fil och creme fraiche, eller vad du nu har, tills det blir varmare än ljummet men inte kokar.
2. Lägg en ren handduk i ett durkslag, häll upp filen och låt rinna av. Funkar med kaffefilter också men jag lyckas alltid få filtret att vika sig och så rinner en massa fil utanför och det blir kladdigt och.. ja, ni fattar, jag föredrar handduk i durkslag.
3. Låt stå någon timme. Är man duktig kan man spara den avrunna vasslen och använda den till bak. Ibland gör jag det. Sparar vasslen alltså, sätter in den i kylskåpet och så står den där och väntar på ett bak som aldrig blir av. Förstår inte varför jag aldrig orkar baka bröd längre, jag kan ju stå och laga mat en hel helg.
4. Medan filen står på avrinning steks löken och kantarellerna. Häll upp på en skärbräda och låt det svalna. Hacka i små, små bitar.
5. Rör ner lök och kantareller i osten, smaka av med salt.

Sådärja. Smakar mycket mer kantarell än köpevarianten och innehåller inga konserveringsmedel, konsistensgivare, aromämnen eller andra E-produkter..

7 kommentarer:

Jessica sa...

Hushållspapper som filter, flera lager, och hälla i lite i taget till en början i t ex ett durkslag eller en sil funkar också.

Jessica sa...

Durkslag var det ja, det är för tidigt (!) för att jag ska läsa ordentligt...

Anna sa...

Ha, ha, godmorgon på dig också. Hushållspapper som filter har jag inte testat förr.

Anna sa...

Ha, ha, godmorgon på dig också. Hushållspapper som filter har jag inte testat förr.

annamaria sa...

Jag som har lagat en hel massa recept med kantarellost och konstaterat att det ger väldigt god smak till det mesta. Självklart skulle jag gjort osten själv! Himmel så gott förresten. Trattisar i frysen funkar nog också.

Anonym sa...

Detta går för övrigt att göra med laktosfria produkter också. Liksom soya-dito.

Tänkte bara berätta, om du har några allergiker som läser bloggen :)

Anna sa...

Men visst är det gott! Vi har hur mycket gula kantareller som helst i frysen och lika mycket torkade trattisar och vi äter det ju rätt ofta men det är alltid lika smaskigt

Och det är klart att man kan mixa kantarellerna med i princip vad som helst, fast jag har inte testat med några laktosfria varianter.