tisdag 18 december 2007

Quinoa

Idag blev det en sväng förbi den stora, stora butiken så att vi säkert skulle få tag på quinoa (plus två femkilos julskinkor som ska köras i röken i helgen). Idag ska jag banne mig ha quinoasallad.

Eftersom det var synd om mig efter mitt shoppingnederlag igår och eftersom den här dagen inte bjudit på så mycket bättre upplevelser och eftersom kycklingen tog slut igår tog jag upp de sista benen kungskrabba ur frysen. Så blev det quinoasallad med lite variation.

jodå, det finns faktiskt quinoa längst där nere i högen

2 dl quinoa (blandat vit och svart)
1 gäng broccolibuketter från frysen
2 avokadosar
1 stor mango
1 dl valnötter
3 ben kungskrabba
rapsolja, crema di balsamico

1. Koka quinoa
2. Tina broccoli
3. Choppa upp resten
4. Blanda
5. Häll på lite rapsolja och balsamico vid servering

Sådär. Nu känns det bättre. Mango och avokado är faktiskt en fantastiskt god kombination. Och så lite glögg till efterrätt så jämnar det onda och det goda ut sig idag.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Du, du ska TÖMMA frysen, kylen och skafferiet ;). Var det inte så det var sagt ;)?!?
Inte springa runt och köpa tio kilo julskinka och odefinierade mängder jellybeans i lösvikt ;).

Fast jag är ju lika fast som du. Jag har en massa mysko japanska ingredienser överallt och så tänker jag alltid att ja, man vet ju aldrig när man stöter på det här igen och så handlar jag lite mer...

Anna sa...

Jelly bönorna är slut. Vi hjälptes åt alla tre, tog bara två dagar så var de borta :) Funderar på om jag inte måste köpa mer till julhelgen.

Och visst kom vi hem med tio kilo skinka (fast vi står för skinkan på det gemensamma julbordet så där går det åt, hm, tja, säkert ett och ett halvt kilo) men jag gjorde slut på påsen med svart quinoa! :)

Anna sa...

Och kungskrabban, glöm inte kungskrabban! Kan du förstå hur otympliga de där långa spindelbenen är i frysen? :) Nu när de är borta finns det ju oceaner av plats.

Jessica sa...

De har hela chokladapelsiner på English shop (apelsiner i ren choklad). Köp en sån och tänk på mig när du äter den.

Anna sa...

Det ska jag göra.