söndag 2 december 2007

Försmak på julen

Adventsljusstaken är framplockad, Taffels saffransfocaccia står i ugnen och sprider väldoft, glöggen är silad, Ella Fitzgerald önskar mig en Swinging Christmas och julstressen har inte infunnit sig riktigt än, toppen helt enkelt!

Men är det inte något som saknas? Knäck! Ingen jul utan knäck. Och eftersom jag inte kan hålla fingrarna i styr kan jag inte låta bli att ändra lite i receptet.


1,5 dl grädde
1,5 dl palmsocker (japp, ännu en förpackning är slut!)
1,5 dl honung ur det aldrig sinande förrådet (vi har personlig honungsleverantör och för tillfället finns det fem och en halv honungsburk i skafferiet)
40 g flagad och rostad mandel (ha, där var den förpackningen också slut!)
1 msk whisky
0,5 msk culinary syrop med ingefärssmak som stått så länge i skafferiet att produkten hunnit försvinna från butikssortimentet och bäst-före datumet på min flaska hunnit gå ut.

1. Blanda grädde, socker och honung i en kastrull.
2. Koka till 130 grader (nej, det är inte för mycket, när man har i alkohol tenderar knäcken att bli väldigt mjuk ändå)
3. Hälften hälls upp och smaksätts med siropen
4. Den andra hälften smaksätts med whiskyn, koka någon minut till sedan whiskyn hällts i.
5. Häll upp i knäckformar, det blev ungefär 60 stycken.

Resultaten blir en lätt märklig knäck; mörk och med en klart annorlunda honungston. Ingefärssiropen är ingen höjdare (vilket jag konstaterat förr, det är därför flaskan blivit stående) och det här var inte heller något användningsområde för den. Nu åker den ut. Whiskyknäcken är bättre. Men det kommer nog att bli en omgång vanlig knäck också innan julen är slut.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Hade du sparat en flaska med ½ msk ingefärssirop?

Hmmmmmm....

Anna sa...

Nej, jag använde kanske två eller tre matskedar när jag köpte den, avfärdade produkten som ointressant (det smakar verkligen artificiellt) och så åkte den bak till skafferiets outforskade regioner tills nu. Och nu måste jag frångå mina principer att allt har ett användningsområde, gäller bara att hitta det rätta, jag *vill* inte göra slut på den här flaskan, det blir inte gott på något sätt. Så nu åker resterande deciliter ut.