söndag 16 december 2007

Valnötskola


Julgodis! Först ut (om man undantar experimentknäcken jag gjorde tidigare) blir en valnötskola från Jan Hedhs bok Choklad. Ett av de enklare recepten som inte kräver fyra dagars förberedelser och specialingredienser. Fast han rekommenderar i och för sig franska valnötter på burk, jag använde Californiska i påse, blev allt förstört nu?

100 g valnötter
en halv vaniljstång
1,5 dl grädde
250 g socker
150 g glykos
50 g smör

1. Hacka valnötterna
2. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda dem och resten av ingredienserna, minus valnötterna, i en kastrull
3. Koka till 124 grader. Rör under tiden. Jag gjorde det inte de första minuterna och naturligtvis hann det bränna fast. På något mirakulöst sätt blev smaken bra ändå men det var inte roligt att rengöra kastrullen.
4. Ta av från värmen och rör ner valnötterna
5. Häll upp på bakplåtspapper och låt svalna. Jag hade pappret i en form som mäter 28 x 19 cm och det var lagom men kunde ha varit en aning mindre.
6. Låt stelna ordentligt innan kolan skärs upp i bitar. Herr Hedh rekommenderar 24 timmar, jag kunde inte hålla mig längre än 6-7 timmar.

Yummie! Vet inte om de här kommer att klara sig ända fram till jul, finns risk för att jag måste göra en sats till.

4 kommentarer:

lina sa...

Det där såg riktigt gott ut! Satt just och letade recept på julgodis:)

Anna sa...

Så hur mycket julgodis har du hemma nu ;) eller är det som hos oss, går åt lika fort som det tillverkas?

Men valnötskolan kan verkligen rekommenderas, den blev inte så himla söt så man kan äta mycket :)

lina sa...

Ja, nog äter hela familjen mer än vi borde så här års:)Men än finns det kvar en del!

Elena sa...

Detta tänker jag prova!