söndag 16 december 2007

Galette

Idag blev det sen middag eftersom jag var på julkonsert och beundrade mannens eminenta tubaspel (jag kan vara landets enda tuba-groupie?). Det var visst några andra som spelade och sjöng också, mest för att ackompanjera tuban tror jag.

Vi åt galette av den Bretagnska sorten, dvs. i princip crepes med bovetemjöl.


5 dl vatten
1 dl fil
250 g bovetemjöl
0,5 tsk salt
1 ägg
50 g smör

1. Vispa ihop rubbet, förutom smör. Låt svälla en halvtimme eller mer. Jag gjorde smeten innan jag åkte iväg och lät den stå i kylskåpet tills vi kom hem så var det bara att sätta igång direkt.
2. Smält smöret och blanda ner i smeten. Stek tunna pannkakor.

I galetterna rullade vi in chèvre (eller som det stod på förpackningen: getost i rulle) samt honungskanderade valnötter och så lite sallad till. Mmmm. Gott.

Inga kommentarer: