onsdag 26 december 2007

Julrester

Källaren är ockuperad av fyra artonåringar som har ett privat lan-party.

Mannen och jag passar på att, helt enligt presentinstruktionerna, dricka födelsedags-shirazen i de hinkstora bröllopspresentsglasen och se varandra djupt i ögonen. Och så äter vi rester till.



Crostinis med kaninpaté, vinbärschutney och cornichoner. Andra crostinis med kycklinglevermousse och inlagd syltgurka eller fikonmarmelad. Ostar. Oliver. Inlagda kronärtskockor. Bresaola. Serrano-skinka, Sallad med körsbärstomater, pinjenötter och den otroligt goda färska, ofiltrerade olivoljan.

Synd om oss är det. Som ska behöva äta rester. Och kaninpatén är inte slut än så det här lär upprepas. Suck. (va? bortskämd? jag? nu förstår jag inte vad du pratar om)

3 kommentarer:

Jessica sa...

hinkstora glas shiraz?

hoppas ni har haft det trevligt hursomhelst! Låter som en perfekt annandag!

Anna sa...

Tja, små hinkar då, men glasen rymmer 65 cl totalt... (Riedels Vinum Shiraz) När man häller upp ett normalglas på en deciliter eller så, som på bilden, skvimpar det lite i botten.

Och jo, det var alldeles finemang. Nu, efter två kompletta slödagar, är jag redo för julen! Vadå? Redan förbi? Kan vi backa och börja om?

Jessica sa...

Jo, jag vet de där glasen och de kan faktiskt beskrivas som hinkar. Ett sånt glas är ju en avsevärd del av en flaska. Men vad tusan, det är ju bara jul en gång om året ;)