fredag 28 december 2007

Fiskbiffar

Tog en sväng förbi China Market på vägen hem från jobbet för att köpa anka till nyår. Jag svepte in i affären med mentala skygglappar, greppade mina ankor och kom ut med bara två extra prylar: en påse hackad och fryst "Citrongräss och chili" (sic), mycket praktiskt minsann, samt en förpackning salladslök. Telefonerade hemmet och bad sonen plocka fram fisk ur frysen, för mitt inre öga hägrade mumsiga fiskbiffar.


500 g vit fisk
3 schalottenlökar
några matskedar av det hackade citrongrässet :)
en klump ingefära, 20 g på ett ungefär
5-6 blad kaffirlime
1 msk fisksås
1 tsk räkpasta
1 lime
3 äggvitor (mest för att de råkade finnas i en burk i kylskåpet, såhär i efterhand kan jag säga att det var för mycket, det hade varit bättre med ett helt ägg, vilket jag vanligtvis brukar ha)

1. Skär fisk, lök och ingefära i mindre bitar
2. Riv skal och pressa saft från lime.
3. Lägg alltihop i matberedare och kör till en massa (Jag hör minsann hur en del drar efter andan här, matberedare! Till fiskbiffar ska fisken hackas. För hand. Mödosamt i små, små bitar. Ja, ja, det kan ni göra som orkar. Jag orkar det inte idag.)
4. Forma biffar och lägg dem åt sidan en stund. Passa på att göra tillbehör.
5. Stek i olja några på medelvärme några minuter på varje sida.

Till de mycket smakliga biffarna åt vi salsa på mango, avokado, salladslök, några hackade körsbärstomater, lite pressad lime och lite salt. Mmmm. Mango och avokado. Alltid en bra kombination. Hade tänkt att ha färsk chili i men så roligt blev det inte, den blev kvar vid kassan på Hemköp city. Om någon hittar den i kassan längst till höger så vet ni att det är min.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Åh ankor! Och China market. Livsfarligt! Duktigt med bara två extra påsar ;). Skulle jag aldrig klara, bara så att du vet och så att du kan känna dig uppmuntrad ;).

Anna sa...

Men visst var jag duktig! :) Jag upprepade hela tiden för mig själv "inte titta på hyllorna, inte titta på hyllorna" och det gick ju bra! Citrongrässet låg dock alldeles bredvid ankorna i frysen och där slant handen lite.