lördag 1 december 2007

Sushi

Ikväll blev det sushi, vilket faktiskt inte alls är svårt att tillverka hemma. Koka sushi-ris, häll på sushi-su (vinägerblandning, googla lite så finns det recept), låt svalna och kör igång! Och jag föreslår lite mer fantasi än lax och räkor, vi lägger på det vi tycker är gott och sånt som råkar finnas hemma. Behöver inte ens vara fisk.

Idag har vi:

Halstrade och skivade pilgrimsmusslor (tyvärr inte med på bild)
- pilgrimsmusslor är ju dyra men det räcker med två musslor som delas i tre delar var så blir det två bitar per person för oss tre

Rullar med sesammarinerade böngroddar (tyvärr inte heller med på bild)

Rullar med kungskrabba, avokado och mango
(kungskrabba hade vi kvar i frysen sedan förra lördagen)



Tunt skivad souvas med kantareller (souvas, med helt fantastisk hållbarhet, från kylen och kantareller från frysen)


Forellrom och finhackad schalottenlök


Edamame (soyabönor), friterad tofu och resterna av de marinerade böngroddarna slank ner som snacks.

Och nu ska jag lägga mig tillrätta i soffan framför brasan och bara mysa, mätt och belåten. Mmmmmm.

6 kommentarer:

Anne sa...

Kantareller och suovas! Gud så gott! Och så kreativt!! :)

Anna sa...

Ja, de blev riktigt lyckade! Ett av våra bästa sushi-påhitt!

lina sa...

Vilka mumsbitar det ser ut att vara! Den med forellrom och shalottenlök blev jag riktigt sugen på! Vet inte varför jag så sällan tar mig för att göra sushi hemma, det är ju såå gott!

Anna sa...

Det är ju lite pyssligt och tar tid men det är kul att göra en grej av det, "alla gör sin egen sort" :), och visst blev de med forellrom extra photogenique :), de stora kornen är väldigt fina.

Jessica sa...

Edamame är så fruktansvärt gott, och forellromsbitarna är tjusiga :).

Anna sa...

Men visst är edamame gott! Och lyckligtvis är det bara jag i familjen som är riktigt förtjust i det så jag får ha det för mig själv :)